Der optages nye medlemmer, afholdes udstillinger (i København og i provinserne) og voteres på værker til indkøb løbende.
Side 12-15: Bestyrelsen præsenterer på en generalforsamling d. 5. marts sin virksomhedsplan, hvori det foreslås at stille 1500 rigsdaler til rådighed for bestyrelsen til kunstindkøb samt at afsætte 1000 rigsdaler til et portræt af Bertel Thorvaldsen stylograferet af J.V. Gertner, til uddeling som medlemsblad. Efter en diskussion bliver begge forslag afvist.
Side 17: N.C.L. Abrahams, J.L. Jensen, Gottlieb Bindesbøll, Carl Ludvig Müller, A.C.A. From-Møller og C.A. Schleisner udtræder af bestyrelsen på grund af den afviste virksomhedsplan ved generalforsamlingen d. 5. marts.
Side 17-18: Ved en generalforsamling d. 26. marts vælges en ny bestyrelse, hvori Orla Lehmann indtræder.
Side 18: Orla Lehmann agter at lade en artikel skrevet af ham blive omdelt til Kunstforeningens medlemmer. [Lehmann har i en artikel i dagbladet Fædrelandet givet udtryk for sin mishag over bortlodningsproceduren, der er til gavn for de enkelte medlemmer, men ikke for kunsten. Han hævder, at foreningen bør virke for de dannende kunsters tarv ved at bidrage til anlæggelsen af et nationalgalleri for nordisk kunst og foreslår derfor, at man indskrænker bortlodningen for i stedet at lade en del af indkøbene blive i Kunstforeningens eje i en permanent samling. Læs artiklen her].
Side 24-27: D. 9. maj afholdes generalforsamling, hvor forslaget af Orla Lehmann diskuteres. Det diskuteres også, om der skal nedsættes en komité til at bedømme Lehmanns forslag, eller om bedømmelsen skal foretages af bestyrelsen selv. Lehmann fordrer, at dette skal afgøres af foreningen. Ved en afstemning bliver Lehmanns anmodning om nedsættelsen af en komité nedstemt, og han trækker sit forslag tilbage og udtræder øjeblikkeligt af bestyrelsen (side 27).
Side 27: Heinrich Eddelien og Carl Ludvig Müller udtræder også af bestyrelsen.
Side 25: På samme generalforsamling fremlægger den nye bestyrelse et forslag om at stille 1500 rigsdaler til dens rådighed, men det afvises endnu engang. Derimod vedtages et forslag om at oprette en statue for Tycho Brahe, og der afsættes 1000 rigsdaler årligt i to år, til at H.W. Bissen kan fremstille en gipsmodel.
Side 40-42: Den årlige bortlodning.