"Bestyrelsen 1852-1859", side 96-115, år 1856.

Der optages nye medlemmer, afholdes udstillinger (i København og i provinserne) og voteres på værker til indkøb løbende.

I protokollen optræder der fire blanke sider mellem referaterne fra 1855 og 1856. I perioden, der ikke er ført til protokols, afholdes der blandt andet en ekstraordinær generalforsamling den 4. januar. Ved denne generalforsamling diskuteres et af nogle af bestyrelsens medlemmer indgivet forslag om at nedsætte et særligt udvalg til at foretage afgørelsen om kunstindkøb og dermed fjerne medlemmernes votering. Det hævdes blandt andet, at kunstnere ikke vil stille deres kunstværker frem som genstand for vurdering af samtlige, menige medlemmer, og at kunstnerne dermed afholder sig fra at tilbyde foreningen værker. Derudover hævdes det, at kunstindkøbene er præget af for mange uberegnelige tilfældigheder, eftersom et forskelligt antal af forskellige personer med forskellig smag og hensyn kan deltage i voteringen. Det frygtes, at foreningen vil gå glip af store navne og ende med de kunstværker, som ingen andre vil have, fordi kunstnerne søger andre afsætningsveje.

Imod dette forslag indvendes det blandt andet, at det ikke er foreningens formål at sikre arbejder af store mestre, men at understøtte og opmuntre yngre kunstnere, hvis arbejder vidner om en lovende fremtid. Derudover bemærkes det, at man ved at give bestyrelsen et rådighedsbeløb til indkøb af kunst udenom voteringen har mulighed for at sikre sig kunstværker af store mestre. Ved generalforsamlingen vedtages det efter en afstemning, at forslaget skal henvises til nærmere overvejelse i den samlede bestyrelse, men forslaget bliver trukket tilbage.

Side 96-97: Den 10. januar afholdes en generalforsamling i et af "Universitetets" auditorier.
Side 96-97: Den årlige bortlodning.
Side 97-98: Der vælges ny bestyrelse.
Side 100-101: På generalforsamlingen d. 28. februar behandles virksomhedsplanen, hvori det foreslås, at samtlige af årets indtægter skal forbeholdes til indkøb af kunstværker, da der for øjeblikket ikke er nogen andre opgaver, som man ønsker at bruge penge på. Det foreslås også at forhøje bestyrelsens rådighedsbeløb til frie kunstindkøb til 2000 rigsdaler. Begge forslag vedtages.

Bestyrelsesprotokol