1914

"Forhandlings-Protokol for Kunstforeningen. Begyndt 22 Februar 1906. Sluttet 29 Marts 1916." side 113-137, år 1914.

Der voteres på værker til indkøb og arrangeres udstillinger løbende.
Side 114: Den årlige bortlodning.
Side 121: Det meddeles, at foreningen vil udgive en mindre bog som tillæg til den i 1893 udgivne bog om Christen Købke. Den nye bog vil indeholde ca. 125 reproduktioner af Købkes mest betydelige arbejder.
Side 122: Et medlem kritiserer, at foreningens afholdte Fritz Syberg-udstilling var åben for særligt inviterede dagen før, den åbnede for medlemmerne, da der hér blev solgt en mængde akvareller.
Side 122-124: Carl V. Petersen udtaler "Det skal ikke være nogen Kritik, men jeg synes ikke det er morsomt at komme herop" (side 122) og oplister herefter en række indvendinger mod Kunstforeningens virksomhed og ledelse og kommer med forslag til, hvordan man kan få mere liv i foreningen og medlemstallet til at stige. [Flere af forslagene realiseres senere løbende.]
Side 125-126: Det diskuteres, om der på foreningens udstillinger må sælges kunstværker, inden udstillingerne er åbne for alle medlemmer.
Side 128: Det meddeles, at Leo Swane er indkaldt som soldat til sommer, hvorfor han ikke vil kunne færdiggøre en planlagt N.A. Abildgaard-udstilling, og det vedtages at udsætte udstillingen.
Side 132-133: Det meddeles, at flere udstillinger må opgives eller udsættes på grund af krigen.

(113 midtfor)

10de Bestyrelsesmøde Lørdag 3 jan 1914 Kl 10½ i Foreningens Lokaler
Fraværende var V. Aagesen.
1) De indkøbte Malerier var ophængte i Lokalet. Da der i alt kun var indkøbt 17 Malerier vedtoges det at medtage alle de 3 Billeder, der var købt paa Niels Hansens Udstilling og at medtage 4 Malerier og en

Tegning, som er vundne i andre Kunstforeninger, nemlig:
Fr. Borgen. Landskab med en Elv. Stavanger Kunstforening
Mimi Falsen. Interiør. Kristiania do.
Laura Hauland. Roser do. do.
Marie Tarnæs. Elven. Drammen do.
Carl Thomsen. Portrætskizze. Tgn. Randers do.

Bortlodning af Indkøbet for 1913. Torsdag 15 Jan. 1914. Kl. 7½
Nr. Lod Nr. Vinderens Navn Adressen
1. 553. Kapt. Greve E. Knuth, Vestervoldgade 109
2. 931. O. R. Sagf. Axel Simonsen, Nørregade 3 C
3. 1294. Lithograf Sofus Kruckow, Pileallé 5. Charlottenlund.
4. 964. Fru E. Torm., Østerbrogade 72.
5. 1202. Forpagter H. Hvenegaard. Frederiksgave pr. Ebberup.
6. 1349. Cand. phil. Chr. D. Lunn. Nykøbing p. Mors.
7. 315. Maleren Vilh. Hammershøj, Strandgade 25.
8. 1543. Maleren Karl Schwensen. Gl. Kongevej 80.
9. 307. Grosserer A. R. Henriques. Vesterbrogade 26.
10. 510. Kontreadmiral V. Koefoed. Amaliegade 3.
11. 464. Fabrikant Charly Johnsen, Vodroffsvej 5.
12. 767. Raadmand G. Philipsen. Kastelsvej 23.
13. 1322. Malerinde Frk. Ragnhild Kiellerup, Taastrup.
14. 1556. Læge Viggo Tønnesen. Færøerne.
15. 790. Institutbestyrer J.U. Plesner, Blindeinstituttet
16. 536. Overlæge M. Knudsen, Bredgade 40
17. 1465. Lehnsbaron Fr. Rosenørn-Lehn.Orebygaard, Orebygaard
18. 1076. Kommunelærer Bach, Slagelse
19. 189. Frk. Agnete Dyrlund. Østerbrogade 102
20. 1155. Læge Knud Gjellerup. [? Java.]
21. 1333. Godsejer Jørgen Larsen, Aalbæk.
22. 1530. Assistent G. T. F. Simonsen, Aarhus.

11te Bestyrelsesmøde afholdtes efter Bortlodningen. Fraværende var J. Skovgaard og Jul. Paulsen.
1) L A Ring havde erklæret sig villig til at lade sig foreslaa ved Bestyrelsesvalget.
2) Baltiske Udstillings Kunstafdeling har gennem Jastrau anmodet om at maatte benytte Bestyrelsesværelset til sine Møder. Dette blev bevilliget under Forudsætning af at de ikke kolliderer med Bestyrelsens Møder.
3) Det vedtoges at Dr Ments Udstilling skulde slutte den 30 Jan. og at Valg af Gevinster skulde finde Sted Søndagen d. 1ste Febr.

Valg af Gevinster Søndag 1ste Februar 1914 Kl 1½
Nr., Vinderens Navn, Valgt ved, Kunstnerens Navn, Kunstværket
1, Kapt.Greve E. Knuth, Johannes Larsen, Fugle paa Østerrevet
2, O.R.Sagf. Axel Simonsen, Viggo Johansen, Den sidste Sol. Refsnæs 1910
3, Lithograf S Kruckow, Maleren Fr. Henriques, Johan Rohde, Landskab fra Nørrebro
4, Fru E. Torm, L. Find, En lille Pige leger med Dukker
5, Forpagter H.Hvenegaard, Kunsthandler Hvenegaard, Eiler Sørensen, Martsdag i Haven. Sneen tøer.
6, Cand. Phil Chr. D. Lunn, ORS E. Lemming, Fr. Borgen. Landskab med en Elv.
7, Maleren Vilh. Hammershøj, Anna Syberg. Appelsiner.
8, Maleren Karl Schwensen, J. F. Willumsen. Studie til Bøgeskov. Fontainebleau 1903
9, Grosserer A R Henriques, Fanny Henriques, Rostrup-Bøyesen. Motiv fra Nørrebro.
10, Kontreadmiral V Koefoed , Axel Søeborg, Interiør.
11, Fabrikant Charly Johnsen, Marie Tannæs, Elven.
12, Raadmand Gustav Philipsen, Henrik Schouboe, Indsejling til Skelskør. Aften Blæst
13, Malerinde Frk. R. Kiellerup, Sigfr. Neuhaus, Landsbyvej i September
14, Læge Viggo Tønnesen, Mimi Falsen, Interiør.
15, Institutbestyrer J U Plesner, Carl Thomsen, Portrætskitse. Tegning
16, Overlæge M Knudsen, Fru Professor V. Johansen, Kr. Kongsbøll, Pelargonier og Roser
17, Lehnsbaron Fr Rosenørn-Lehn, Baron Wedel, Ernst Goldschmidt, Ung Pige ved Stranden
18, Kommunelærer Bach, Luplau-Janssen, Italienske Anemoner og en Vase
19, Frk. Agnete Dyrlund, V Jastrau, Laura Hovland, Roser.
20, Læge Knud Gjellerup, V Jastrau, Niels Hansen, Marine.
21, Godsejer Jørgen Larsen, Fru Kaptajn Frydensberg, Niels Hansen, Strandbillede
22, Direktør C.T.F. Simonsen, Bestyrelsen, Niels Hansen, Chrysantemer.

12te Bestyrelsesmøde afholdtes efter Valg af Gevinster.
Fraværende var G. Clement.
1) Fra Komiteen for Mindefesten for Brygger Carl Jacobsen var sendt 10 Kort.
2) Fra Maleren Karsten var der kommet Klage over at hans Malerier, [overstreget: der] efter Udstillingen i Decbr. var blevet holdte tilbage af en Speditør Carl Lassen, indtil han fik sin Regning for Forsendelse og Assurance betalt. Jastrau havde (27’ Nov. 13 og 23 Jan 14) skrevet til Lassen at Foreningen vilde betale Assurance og Forsendelse tour og retour til Christiania. Carl Lassen havde i sin regning bl. a. forlangt Kr. 400 for Assurance paa Nedturen medens Foreningen havde betalt Kr. 30 for Hjemturen.
Falk-Jensen vilde søge at faa Billederne frigivne hurtigst mulig og prøve at faa Assurancepræmien nedsat, eventuelt ved Sagsanlæg fra Foreningens Side.
3) Fra 6 yngre Malere (af ”De 13”) nemlig: William Scharff, Olaf Rude, Axel Jørgensen, Carl Jensen, Axel P. Jensen og V. Wils forelaa en Skrivelse (af 28 Jan 14) hvori disse andrager Foreningen om at maatte foranstalte en Udstilling af Malerier og Tegninger i Foreningens Lokaler i September eller Oktober Maaned.
Bestyrelsen var ikke uvillig til at lade dem faa Lokalerne i en Maaned efter Abildgaardudstillingen, men det vedtoges dog at Sekretæren, inden endelig Svar gaves, skulde spørge Axel Jørgensen, om man kunde forvente at hans Malerier i Drachmann Kroen kom med paa Udstillingen, eller i Mangel heraf, kunde være sikker paa at han blev fyldig repræsenteret paa Udstillingen.

4) Fra Frk. Agnes Jensen forelaa en Anmodning om at Eleverne paa hendes Skole, - der demitterer til Kunstakademiet, - maatte faa Adgang til i indeværende Aar at bese Foreningens Udstillinger.
Der var vedlagt en Liste over 14 Elever.
Det vedtoges at give den ønskede Tilladelse.
5) Generalforsamlingen fastsattes til Torsdag d. 26’ Febr. Kl. 7½.
Det vedtoges at Sekretæren skulde henvende sig til O R Sagf. Arthur Henriques for at forespørge om han vilde være Dirigent ved Gnr.Fors.
R.Krag / H. Koch

13de Bestyrelsesmøde Fredag 6’ Febr. 1914 Kl 10 i Foreningens Lokale.
Hele Bestyrelsen havde givet Møde.
1) Indkøb til den aarlige Bortlodning af Aquareller paa Sybergs Udstilling i Foreningens Lokaler.
Det vedtoges at købe:
Kat Nr. 27. Bag Pisas Bymur. 1911. Kr. 175.00
- - 56. Ankerliggere i Korshavn. Bygevejr. 10 - 300.00
- - 74. Sletten foran Monte Pisano. 1912 - 250.00
- - 89. Landskab. Sølvpopler langs Kanalen. 1912 - 300.00
Endvidere vedtoges det at købe Kat Nr 42 Malerinden Fru S. i Smedens Have, men da Galleriet ønskede dette Billede mente man at maatte afstaa det og købte i Stedet
Kat Nr. 45 Malerinden ser paa Motiv. Fyns Hoved 10. Kr. 400.00

2) Sekr. meddelte at Overretssagfører Arthur Henriques havde erklæret sig villig til at lade sig vælge som Dirigent ved Gnr. Fors.
3) Sekr. meddelte at Raderforeningen havde faet Tilladelse til at afholde sin aarlige Gnr. Fors. i Foreningens Lokale Onsdag den 25 Febr.
4) Dagsordenen for Gnr. Fors. vedtoges.
1. Beretning om Virksomheden i 1913.
2. Virksomhedsplanen for 1914.
3. Valg til Bestyrelsen af en Ikke-Kunstner og en Kunstner.
4. Valg af Decisor, Revisor og Suppleanter
R.Krag / H. Koch

Den ordinære Generalforsamling afholdtes den 26’ Febr. 1914 i Foreningens Lokale Kl. 7½
Til Dirigent valgtes Hr. Overretssagfører Arthur Henriques.
Dagsordenen var
1. Beretning om Virksomheden i 1913.
2. Virksomhedsplanen for 1914.
3. Valg til Bestyrelsen af en Ikke-Kunstner og en Kunstner.
4. Valg af Decisor, Revisor og Suppleanter
ad 1. Formanden aflagde Beretning om Virksomheden i 1913.
Medlemsantallet var 31’ Dec 1912 i alt 1614 og 31’ Dec 1913 i alt 1568.
Det viser sig saaledes, at den i Aaret 1912 begyndte Nedgang i Medlemstallet desværre er fortsat i 1913, om end med et noget mindre Tal end det foregaaende Aar. - Den glædelige Omstændighed, at der i den korte Tid fra Jan. d. A. til Dato har indmeldt sig 47 nye Medlemmer, kan maaske tages som et Varsel om bedre Tider.
Foreningen har i Aarets Løb indkøbt 16 Malerier og en Aquarel, der tilligemed 4 Malerier, der tidligere er vundne i norske Kunstforeninger, og en Tegning, vundet i Randers Kunstforening, den 15’ Jan d.A. bortloddes mellem Medlemmerne.
I Aarets Løb er der afholdt følgende Udstillinger:
1. Billeder indkøbt til den aarlige Bortlodning
(2’-16’ Januar 1913)
2. Fotografier efter Bindesbølls Keramik tilligemed 6 Krukker og 2 Malerier. (4’-31’ Januar 1913)
3. Arbejder af Maleren Herman Vedel
(9’ Febr-24’ Marts 1913)

4. Arbejder af seks yngre danske Malere.
P. Rostrup-Boyesen, Harald Giersing, Ernst Goldschmidt, Niels Hansen, Sigurd Swane og Edv. Weye
(21’ Sept - 15 Oktbr. 1913)
5. Udvalg af Billeder fra de sidste 25 Aars Bortlodninger (2’- 30’ November 1913)
Denne Udstilling blev arrangeret i Anledning af at det var 25 Aar siden at Foreningen flyttede fra Amaliegade til disse Lokaler.
6. Arbejder af den norske Maler Ludv. Karsten. (4’-21’ December 13)
Bestyrelsen havde indledet Forhandlinger om og havde grundet Haab om at faa van [? Nemes] store og berømte Malerisamling hertil i Sommer, men desværre blev dette ikke til noget, da hele Samlingen som bekendt blev solgt ved Auktion i Paris.
Foreningen har boet i 25 Aar i de nuværende Lokaler, og samtidig med at Foreningen i Okt. 1888 flyttede herhen, blev Maleren V. Jastrau ansat som Foreningens Inspektør. I Anledning af dette Jubilæum overbragte den fungerende Formand og Sekretæren ham Foreningens Lykønskning og Tak for hans Virksomhed i Foreningens Tjeneste.
Samtidig med at der i Foreningens Lokaler er blevet installeret Centralvarme, er der blevet foretaget en fuldstændig Istandsættelse af alle Lokaler. I den store Udstillingssal er Væggene beklædte med Lærred, og der er anbragt en omløbende Cymaise. I et Lokale med saa mange vexlende Udstillinger vil en saadan Cymaise være af stor Betydning, idet Ophængningen og navnlig Fordelingen af Billederne lettes meget derved.
Uagtet jeg har faaet Ordet for at berette om Foreningens Virksomhed i forrige Aar, vil De vist ikke formene mig at løfte Sløret for de Forberedelser, der indtil nu er trufne af Bestyrelsen,

forsaavidt angaar Udstillinger af særlig Interesse i den tilbageværende Del af indeværende Aar, samt Omdelingen af en Kunstbog til Medlemmerne.
Som Udstillinger, der kan paaregne særlig Interesse, nævner jeg en omfattende Udstilling af Maleren L.A. Rings Arbejder, som vil blive aabnet i den anden Uge af Marts; og til Efteraaret en Udstilling af Malerier og Tegninger af den danske Malerskoles første betydelige Maler, Nicolai Abildgaard.
Kunstbogen, som Bestyrelsen paaregner at have færdig til Efteraaret, er en Bog, der slutter sig til Foreningens i 1893 udgivne Bog om Maleren Christen Købke. Denne Bogs Billeder var, som De vil erindre, ikke paa Højde med den af Hr. Emil Hannover forfattede Text, idet Billederne hverken var tilstrækkelig mange eller tilstrækkelig gode Reproduktioner efter denne udmærkede Kunstners Værker. Den nu forberedte Bog vil indeholde ca. 125 Billeder, d.v.s. Gengivelser af Alt, hvad der af Betydning foreligger fra Christen Købkes Haand. Herom vil den nye Billedbog give endnu fyldigere Besked end den store Købke Udstilling som Foreningen foranstaltede i 1912 - Foreningen har denne Gang ikke behøvet at søge Hjælp til Udgivelsen, men betaler selv alle Omkostninger derved.
Kassereren (Falk-Jensen) oplæste Regnskabet der havde ligget fremme til Eftersyn. Han omtalte særlig de forøgede Udgifter til Husleje og Lokalernes Istandsættelse. Dette havde man forsøgt at opveje ved at realisere Restlageret af Marstrandbogen (ca 850 Kr), men tillige maatte man regne med at spare ca 500 Kr. til Brændsel efter at der er installeret Centralvarme og endelig havde en af Foreningens Velyndere givet et betydeligt Beløb (500 Kr) til Lokalernes Istandsættelse, saaledes at denne for Foreningen

kun beløb sig til ca. 800 Kr. Der er hensat det sædvanlige Beløb 2000 Kr. paa Konto for Medlemsblade. Der er købt for 7089 Kr. til Bortlodning.
Der gaves Decharge for Regnskabet.
Dir. Ønsker nogen ordet i Anledning af pkt. 1 paa Dagsordenen
Fabrikant Alfred Salomonsen. Direktør Georg Hertz, som ikke selv kunde komme iaften, har bedt mig oplæse et Brev. I dette gik han i ret stærke Udtryk til Felts imod at Syberg Udstillingen var aaben for særlig Indbudte Dagen før den aabnedes for Medlemmerne, og at der ved denne Lejlighed var solgt en Mængde Aquareller. Alle Medlemmer burde være ligestillede med H. t. Indkjøb paa Foreningens Udstillinger.
Carl V. Petersen. Det er glædeligt at der igen er Stigning i Medlemsantallet, men jeg mener, at der maa kunne gøres mere for at faa yderligere Tilgang. Jeg har skrevet nogle Punkter op. Det skal ikke være nogen Kritik, men jeg synes ikke det er morsomt at komme herop.
1) Indkøbet har ikke været videre godt. Der var mange halvdaarlige Billeder f. Ex. et stort Billede af Eiler Sørensen. Der er købt flere Billeder af Niels Hansen men af Harald Giersing, som ogsaa udstillede her i Foreningen, har De ikke købt noget.
2) Der burde være mere Forbindelse med Kunstnerne, De burde ligesom Kunsthandlerne, gaa op til Kunstnerne, for at faa de bedste af hans Billeder.
3) Jeg saa et lille Billede hos en Kunsthandler, som nylig var vundet i Foreningen, og som var solgt for en ganske ringe Pris. Burde ikke Foreningen gøre de Medlemmer, der har vundet Billeder, og som ikke vilde beholde dem, den tjeneste, f. Ex i de første 2 Aar,

at være Kommissionær for Bortsalg, saaledes at de fik en noget højere Pris.
4) Der var ved denne Bortlodning nogle skrækkelige Malerier fra Norge. Kunde man ikke i Kristiania eller Drammen faa et bedre Billede. Der er netop nu nogle udmærkede Malere i Norge.
Falk-Jensen. Vi har faaet dem ind ad Døren.
Carl V. Petersen. Jeg tror man bærer sig ad deroppe ligesom her
5) Udstillingerne har været upaaklagelige. Det var meget tilfældig valgte Billeder paa de 6’s Udstilling. Jeg henstiller at man gennemfører en noget mere virksom Kritik ved Ophængningen. Der er ingen rigtig Plan.
6) Jeg foreslaar at der anskaffes Drejemontrer til Tegninger og Skitzer, for at lokke Kunstnerne til ogsaa at udstille smaa Ting, der i og for sig er gode, men ikke egner sig til Ophængning sammen med Malerierne.
7) Katalogerne er altid meget gode, men det vilde være heldigt om der var en lille Fortale med de vigtigste Data i Kunstnerens Liv etc.
Hvem kendte f Ex noget videre til Dankward Dreyer i sin Tid, da Foreningen havde en Udstilling af ham. Der burde ligeledes have været en Fortale om Gauguin ved Udstillingen af Impressionisterne i dansk Besiddelse. Forfatterne burde opfordres til at skrive. F. Ex burde Sophus Claussen have skrevet om sin Ven Gottschalk. Det glæder mig, at det er en ung Mand, Leo Swane, der skal behandle Abildgaard. – Det er den eneste Maade vi Yngre kan komme til at skrive.
8) Naar vi skal være ganske ærlige, saa maa vi sige, at her er kedeligt heroppe. Hvorfor sælger vi ikke alle de Tidsskrifter, det vilde spare mange Penge. Herfor burde man købe Illustrationsværker, f. Ex [? Neues] Katalog
Falk-Jensen Det har vi!

Carl V. Petersen. Jeg har ikke set det. - Undskyld!
Bøger som de om Renoir og Césanne [overstreget: burde] burde man købe og senere sælge dem.
9) Der burde aarlig ofres 50 – 100 Kr. til Indkøb af Fotografier efter moderne Kunst, og saa senere lade Akademiet overtage dem til halv Pris.
10) Man skulde staa i Forbindelse med fremmede Kunsthandlere for at faa Kataloger tilsendt, og ved Opslag i Lokalet holde Folk à jour med de større Udstillinger i Udlandet. Alt dette gøres ikke andre Steder. Er der danske Udstillinger i Udlandet har det meget stor Interesse at se Kritiken. Der findes jo [??]bureauer overalt.
11) Hele Foreningens Bibliothek skulde afhændes. Det er rimeligvis værdifuldt. Kan det ikke sælges her saa lad det gaa til Udlandet.
12) Det var rimeligt at afkræve nogle faa Salgsprocent ved Udstillingerne. Disse kan jo benyttes til yderligere Indkøb af Kunstværker.
13) Til unge Mennesker burde man udstede Kort til Udstillingerne til nogle faa kroner om Aaret. De burde udstedes gennem forskellige Institutioner, f Ex Studenterforeningen, Kvindeskolen, Officersskolen. Det vilde ogsaa være godt engang imellem, Søndag FM inden 11 gratis at indbyde f Ex. Arbejdernes Læseselskab. Mange beklager at det er en saa exclusiv Kreds, der faar Lejlighed til at se de mange udmærkede Udstillinger, der faktisk laves heroppe.
Enhver Tid kræver jo nye Former, men det kræver megen Indsigt og meget Arbejde af Sekretæren og Bestyrelsen. Foreningen burde have mere Betydning, der burde være mere

Liv.
Fuldmægtig Max Levin. Jeg har Grunde til at slutte mig til Hr. Salomonsens Kritik af at nogle enkelte af Medlemmerne bliver begunstigede, og jeg vil derfor gerne have en Udtalelse af Kunstforeningens Bestyrelse. Foreningen bør ikke have et Skær af at være Agent for Kunsthandlere.
Falk-Jensen. Bestyrelsen har i aller højeste Grad Opmærksomheden henvendt paa dette Forhold, men jeg for mit Vedkommende tror ikke det vil være muligt ganske at forhindre at der kan finde Forsalg Sted. Ved Philipsen-Udstillingen opkøbte Kunsthandlere lige ved Udstillingens Aabning saa godt som alle Billederne. Medlemmerne kunde nok faa dem tilkøbs men til en langt dyrere Pris. I dette Tilfælde var de Malerens Bekjendte, der købte dem direkte af Maleren. Jeg synes at dette Forhold er mindre galt end det, der foregik med Philipsens Billeder. Bestyrelsen er ikke ligegyldig overfor dette Forhold, selvom vi er af en noget forskellig Mening om, hvad der bør gøres.
Max Levin. Takker for Svaret. Princippet i Kunstforeningen bør være, at der ikke sælges noget Billede, før Udstillingerne aabnes for alle Medlemmerne. Jeg ved, at der er solgt noget gennem Foreningen.
Falk- Jensen. Syberg tog hele Ansvaret for hvad der er sket om Lørdagen. Jeg ved ikke at der er solgt noget gennem Foreningen.
Max Levin. Naar der ikke i Kataloget staar ”tilhører den eller den, må det ikke være solgt før Udstillingen aabner. Der blev sagt om Lørdagen at der intet var til salg før næste Dag.
Harald Holm. Der er sendt Kort ud om Lørdagen med Foreningens Mærke.
Max Levin. Jeg maa have Lov at tilføje at der har været en saa stærk Opposition imod hvad der her er sket

saa Foreningen har været nær ved at staa overfor en skæbnessvanger Masseudmeldelse!
Falk-Jensen. Det var Malerens personlige Bekendte der købte. Bestyrelsen vil gøre hvad den kan for at modarbejde dette i Fremtiden.
Jeg vil blot endnu takke Carl Petersen. Der er i Lovene den Bestemmelse at Foreningens Samlinger skal holdes i god Orden og ikke helt eller delvis realiseres. Jeg tror i hvert Fald ikke at Bestyrelsen tør tage Ansvaret for at sælge Bibliotheket. Om der ved Samlinger ogsaa maa forstaas Foreningens Bibliothek er maaske tvivlsomt.
Ad 2. Kassereren oplæste Virksomhedsplanen for 1914, hvor der er foreslaaet følgende Udgiftsposter
Driftsomkostninger Kr. 9000,00
Udstillingsomkostninger - 2000,00
Bøger og Tidsskrifter - 350,00
Medlemsblade - 2300,00
Kunstindkøb -7000,00
Kr. 20.650,00
Denne vedtoges enstemmig.
ad 3. Departementschef V. Aagesen genvalgtes efter Bestyrelsens Forslag.
I Stedet for Maleren Prof Julius Paulsen der efter Tur fratraadte og ikke kunde genvælges, valgtes efter Bestyrelsens Forslag Maleren L.A. Ring.
Kunsthandler P Magnussen havde i Skr. til Bestyrelsen udtalt at han ikke ønskede Genvalg som Suppleant hvorfor Bestyrelsen foreslog Fuldmægtig i Kultusministeriet Einer Koch, der valgtes. De øvrige Sup-

pleanter, Revisor og Decisor genvalgtes.
Gnr. Fors. hævet Kl. 9.
Som Formand, Som Dirigent
R. Krag, Arthur Henriques

1ste Bestyrelsesmøde Tirsdag 17 Marts 1914 kl. 10 i Foreningens Lokale. Hele Bestyrelsen var mødt. *)
1. L.A. Rings Udstilling. Der forelaa et Korrekturtryk til Katalog, hvori der for første Gang var trykt en mindre Fortale og et Portræt af Kunstneren. Udstillingen der skulde aabnes Dagen efter (18 Marts) var færdig ophængt. Til den aarlige Bortlodning vedtoges det at købe:
Kat Nr. 153. Vej ved Roskilde Fjord. Graavejr i Febr. 1914 500 Kr
2. Skal Katalogerne til Rings Udstilling uddeles gratis. Ved Syberg Udstillingen var Katalogerne uddelt gratis, tidligere var der blevet taget 25 Øre for et Katalog.
ad 2. Det vedtoges at tage 25 øre for Rings
*) Prof. Julius Paulsen, der ved Gnr. Fors. var udtraadt af Best. var bleven tilkaldt til dette Møde i Stedet for L. A. Ring, da man i dette Tilfælde ikke ønskede, at være afskaaret fra at gøre Indkøb paa Foreningens Udstilling, der var fastslaaet længe inden Ring blev opfordret til at træde ind i Bestyrelsen.

Kataloger, men i øvrigt i Fremtiden i hvert enkelt Tilfælde at bestemme hvorvidt der skal tages Betaling for dem eller de skal uddeles gratis.
Ligeledes vedtoges at 2 Kataloger hænges i snor i Lokalet, ligesom et lægges fremme i Mappe.
3. Fra Marie Sandholt forelaa et Brev hvori hun forespurgte om hun sammen med Hedvig Kinck kunde få en Udstilling i Foreningen i 1914-15.
ad 3. Det vedtoges at Sekretæren skulde svare, at det ikke kunne lade sig gøre.
4. Abildgaardudstillingen. Leo Swane havde meddelt, at han skulde være Soldat i Sommer hvorfor han ikke kunde faa Udstillingen færdig til September.
ad 4 Det vedtoges at vente til Februar eller Marts 1915.
5. Joh. Kragh havde stillet en Bronceafstøbning af en Ged op i Bestyrelsesværelset (se Best. Møde 28 Nov 13)
ad 5. Da Flertallet var stemt for at Foreningen ikke skulde købe den og da J. Skovgaard, som havde foreslaaet den, ikke var tilstede, vedtoges det foreløbig ikke at træffe nogen Afgørelse.
6. Jens Juel Bogen. Falk-Jensen foreslog at man allerede nu burde tænke herpaa. Det vilde blive en kostbar Bog, der vilde kræve lang Forberedelse (antagelig 3 Aar) og en Mængde Rejser. Foreslog eventuelt Carl V. Petersen til at Skrive Bogen.
7. Abildgaard Bogen. Inden Abildgaard Udstillingen blev aabnet burde der træffes Bestemmelse om hvem der skulde skrive Bo-

gen om Abildgaard. Sophus Michaelis omtaltes som en der kunde være tale om, hvis det ikke blev Leo Swane.

2det Bestyrelsesmøde Lørdag d 28 Marts 1914 Kl 10 FM i Den frie Udstilling
Hele Bestyrelsen var mødt.
Det vedtoges til den aarlige Bortlodning at købe følgende der udstillede Arbejder:
Kat Nr. 70. L. Find. Fløjelsblomster. 1913 Kr. 200.
- - 72 do. En Due. 1913 Kr. 200.
- - 141. Knud Kyhn, Skallesluger. 1914 - 275.
- - 150. Joh. Larsen, Oktoberlandskab med Bekkasiner. 13 - 600.
- - 213. Johan Rohde. Fra Palatinerbjerget. Rom. 1913 - 200.
R.Krag / H. Koch

3die Bestyrelsesmøde Søndag 29 Marts 1914 Kl. 10 i Udstillingsbygningen ved Charlottenborg.
Tilstede var samtlige Bestyrelsesmedlemmer.
Til den aarlige Bortlodning enedes man om at købe følgende der udstillede Arbejder:
Katal. Nr. 443. Julius Paulsen. Landskab Birkerød. Kr. 1200.
- - 297. E.W. Johnsen. En Svinesti. - 300
- - 135. Carl Fischer. Studie. - 75.
- - 566. Vilh. Tetens, Rhododrendon - 100.

4de Bestyrelsesmøde Fredag 29 Maj 1914 kl 4 Em
Udstillingsbygningen paa Charlottenborg.
Tilstede var samtlige Bestyrelsesmedlemmer.
1) Man enedes om at købe til den aarlige Bortlodning:
Kat. Nr. 517 P.A. Schou Interiør Kr. 400
2) Fra Maleren Sigurd Wandel forelaa et Tilbud om at overlade Foreningen hans Maleri ”Interiør” Kat Nr. 612 paa Foraarsudstillingen, mod at han blev optaget som livsvarigt Medlem og en Udbetaling af 400 Kr.

ad 2) Det vedtoges eventuelt at vælge et andet Billede
3) Fra Maleren S Danneskjold-Samsøe havde Bestyrelsen modtaget et Brev hvori han udtalte Ønsket om at maatte faa en Udstilling af sine Arbejder i Foreningen i Marts 1915

5te Bestyrelsesmøde Fredag 17. Juli 1914 Kl 9½ Fm i Foreningens Lokale
Tilstede var Formanden, Aagesen, Falk-Jensen og Koch
Formanden foreslaar at udgive E. Hannovers Bog om fransk Malerkunst der tidligere er trykt i ”Verdenskulturen” med temmelig daarlige Illustrationer. Saafremt Bogen skulle udgives paany maatte det være med nye gode Illustrationer.
Da der var nogen Uenighed om hvorvidt Foreningen burde tage denne Opgave op vedtoges det foreløbig at udsætte Sagen.
Det vedtoges at spørge Fritz Syberg om der eventuelt kunde arrangeres en Anna Syberg-Udstilling i Januar Maaned sammen med Bortlodningsudstillingen.

6te Bestyrelsesmøde Fredag 2. Octbr 1914 Kl. 4½ Em i Foreningens Lokaler
Tilstede var Formanden, J Skovgaard, L. A. Ring, Falk-Jensen og Koch.
Endvidere var V Jastrau tilkaldt.
1) Udstillinger 1914-1915
Sekr. meddelte at man opr. havde tænkt at afholde følgende Udstillinger:
Octbr. 1914 Brendstrup - Kølle
Nov Axel Jørgensen, Wm Scharff – Olaf Rude, Axel P Jensen, W Wils og Carl Jensen
Dec [overstreget: Yngre] Moderne Fransk Kunst (Henrik Sørensen)
Jan 1915 Bortlodningsarbejder og Anna Syberg
Febr S Danneskjold Samsøe
Marts Abildgaard
Brendstrup-Kølle Udstillingen maatte opgives, da der kun vides Besked om yderst faa Billeder og Avertering ikke kan ventes at give godt Resultat under Krigen.
Axel Jørgensen, Wm Scharff o.s.v. har for nogle Dage siden bedt om at maatte blive fri for at udstille da 2 af dem ligger som Soldat og det derfor vilde være vanskeligt for dem nu at arrangere en Udstilling, men de haabede at Foreningen f. Ex til næste Efteraar vilde tage imod dem.
December Udstillingen af fransk Kunst vil selvfølgelig falde bort paa Grund af Krigen.
Da Leo Swane som skal forberede Abildgaardudstillingen er indkaldt som Soldat er den Mulighed ikke udelukket at denne Udstilling maa udsættes.
Der var sket Henvendelse til P. Ilsted om en Udstilling i Efteraaret af hans Arbej-

der, men han vilde paa Grund de daarlige Tider nødig have en Udstilling nu.
Det viste sig ligeledes ugørligt at foranstalte Danneskjold-Samsøes Udstilling nu i Efteraaret i Stedet for til Foraaret.
Sekr. havde derfor henvendt sig til Jul. Paulsen for at formaa ham til at udstille Sommerens Arbejder. Dette kunde ikke lade sig gøre men han foreslog at Kunstforeningen foranstaltede en Udstilling af Portrætmalerier af ham. Denne vilde kunne aabnes omkring den 20 ds.
Det vedtoges at begynde med denne Udstilling. Jastrau havde søgt P.A. Schou for at faa ham til at udstille efter Jul Paulsen men han opholdt sig paa Landet.
Det vedtoges at Sekr. skulde skrive til ham.
Jastrau oplyste at Johan Rohde tidligere havde udtalt at han kunde tænke sig at ordne en Udstilling af Weye.
Det vedtoges at søge at faa en saadan Udstilling efter Danneskjold-Samsøe (fra ca 20 jan – 15 Febr.)
Sekr. foreslog at søge at formaa Niels Skovgaard til at udstille sine Arbejder i Marts, dersom Abildgaardudstillingen faldt bort.
Det vedtoges at Sekr. skulde spørge Skovgaard hvorvidt han var villig til at udstille.
Endelig vedtoges det, at man skulde trykke Katalog til Jul Paulsens Udstilling.
2) Indkøb af Malerier.
Sekr. oplyste at der ialt var købt Malerier til Bortlodningen for 5.475 Kr
Der kan endnu købes for 1 525 -

Det var tidligere (4. Best M) vedtaget at man skulde se paa et maleri af Sigurd Wandel.
Det vedtoges at Joakim Skovgaard og L.A. Ring skulde se paa Sigurd Wandels Billeder og vælge et, event: Kat Nr. 612 paa Foraarsudstillingen. Der maatte for et Maleri af Wandel betales indtil 600 Kr. Sekr. skal i Forvejen skrive til Wandel og meddele ham dette.
3) Indkøb af Bøger til Fremlægning i Lokalet
Sekr oplæste den del af Referatet af Gnr. Fors hvori Carl V. Petersen fremkommer med Indvendinger mod Foreningens Ledelse.
Det vedtoges at kjøbe for ca 100 Kr. Bøger med Illustrationer navnlig af fransk Malerkunst og lade disse ligge fremme i Lokalet uanset om de derved blev fuldstændig ødelagte. Til det næste Bestyrelsesmøde, der skal afholdes umiddelbart før Jul Paulsen Udstillingen aabnes skal Sekr. sørge for at der findes en Del saadanne Bøger hvoraf Bestyrelsen kan udvælge hvad den ønsker at beholde.
Det drøftedes endvidere event: at udlaane Bøger mod Kvittering.
R.Krag / H. Koch

7’ Bestyrelsesmøde Lørdag d. 24 Octbr 1914 Kl. 9 Fm i Foreningens Lokale.
Tilstede var Formanden, Joakim Skovgaard, Aagesen, Ring, Clement og Koch.
I Lokalet var fremlagt et stort Udvalg af Bøger fra Erslev og Hasselback.
Bestyrelsen udtog for ca 110 Kr illustrerede væsentlig omhandelnde fransk Kunst og vedtog at disse skulde fremlægges i Lokalet.
Jul Paulsens Udstilling af Udvalgte Portrætmalerier, der skulde aabne næste Dag, var ophængt.
R.Krag / H. Koch

8’ Bestyrelsesmøde Fredag 30 Octbr 1914 10 FM paa Efteraarsudstillingen paa Charlottenborg
Tilstede var samtlige Bestyrelsesmedlemmer.
Det vedtoges at købe følgende der udstillede Arbejder til den aarlige Bortlodning:
Kat nr 240 Kaj Nielsen, Leda. Mindre Udgave Bronze 300 Kr
- - 10 Viggo Brandt, Dalum Kirke II, 300 Kr
- - 213 Kamma Thorn, Jersey Kalve, 100 Kr
Sekr. oplyste at P A Schou-Udstillingen maatte bortfalde da P A Schou var syg. [overstreget: derimod] Fra Syberg var der kommen Meddelelse om at han gerne ville arrangere en Anna Syberg Udstilling i Januar
R.Krag / H. Koch

9’ Bestyrelsesmøde Onsdag 2 Dec 1914 Kl. 10 FM i Arnbaks Kunsthandel. Bredgade.
Christine og Sigurd Swanes Udstilling
Tilstede var samtlige Bestyrelsesmedlemmer
Det vedtoges at købe et af de der udstillede Billeder, nemlig:
Kat Nr 27 Sigurd Swane Tøj til Tørre 1913 Kr 150,00
R.Krag / H. Koch

10’ Bestyrelsesmøde Tirsdag 15 Decbr 1914 Kl 9½ FM i Foreningens Lokaler.
Tilstede var hele Bestyrelsen undtagen Falk-Jensen.
Albert Naurs og Arne Loftshus Arbejder var ophængt. Man enedes om at købe følgende der udstillede Billeder:
Nr 33 A Loftshus Selleri. Fresco Kr 150
Nr 34-36 - 9 Stk. smaa farvelagte Tegninger af Blomster à 10 Kr, Kr 90
Disse skulde anvendes til dette Aars Bortlodning men endvidere enedes man til næste Aars Bortlodning at købe:
Nr 4 A Loftshus Vinterbilede Kr 600

Det vedtoges at anskaffe en ny Ramme til dette Billede og eventuelt anbringe det under Glas, da det formentlig ellers hurtigt vil ødelægges af Snavs da Lærredet ikke er dækket af Farve.