1923

"Forhandlings-Protokol for Kunstforeningen. Begyndt 30' Maj 1916. Sluttet 1923." side 169-183, år 1923, og "Forhandlings Protokol for Kunstforeningen 1923-1932" side 0-13, år 1923.

Der voteres på værker til indkøb og arrangeres udstillinger løbende.
Side 169-170: Skovgaard-udstillingerne og Ernst Josephson-udstillingerne diskuteres. (Se også side 179).
Side 174-175: På generalforsamlingen kritiseres og diskuteres bestyrelsens kunstindkøb. Leo Swane udtaler, at indkøbene "savner Energi og Linie og har Indtryk af Kompromisser". Man mener, der tages for meget hensyn til publikum, og at der ikke foretages nok køb hos den radikale fløj af kunstnere.
Side 176: På samme generalforsamling foreslår bestyrelsen, at kunstnerne Aksel Jørgensen og Ludvig Find vælges ind i bestyrelsen, mens en opposition foreslår kunstnerne Harald Giersing og Jais Nielsen for at have repræsentanter for Den Frie Udstilling og Grønningen i bestyrelsen. Der er stor diskussion om valget, og Leo Swane finder det for eksempel "mærkeligt, at de to af ham foreslaaede Kunstnere betegnes som radikale." Ved en afstemning vælges de sidstnævnte.
Side 179-180: Angående Kunstforeningens udgivelse af tidsskriftet Kunstbladet.
Side 181: Leo Swanes beføjelser som redaktør for Kunstbaldet diskuteres.
Side 181: 16. maj uddeles fru Claudi-Petersen f. Grandjeans Mindelegat.
Side 8: Formanden, Wilhelm Hansen, beklager, at Kunstforeningens interesser ikke er varetaget tilstrækkeligt i Kunstbladet, hvorfor det meddeles, at foreningens udstillinger "skal omtales udførligt og med Billeder".
Side 8-10: Diskussion om Kunstbladets indhold, og hvilke interesser bladet skal varetage.
Side 10: Kassereren meddeler udgifterne for udgivelsen af Kunstbladet og foreslår, at man retter henvendelse til Ny Carlsbergfondet angående tilskud til bladet.
Side 10: Formanden fremfører, at det er en nødvendighed at finde nye lokaler til Kunstforeningen, og til dette foreslås Det Classenske Fideicommis sale i Amaliegade, men formanden ønsker mere centralt beliggende lokaler.
Side 11: Det meddeles, at Carlsbergfondet foreløbigt for et år har bevilliget tilskud til Kunstbladet.
Side 11-12: Det diskuteres, om hvert nummer af Kunstbladet skal godkendes af bestyrelsen, inden det sendes til tryk.

Foromtale af Kunstbladet fra Politiken den 19. april 1823