Personer

Johan Hansen

Hansen blev i 1908 Danmarks første handels- og søfartsminister. Hansen var interesseret i kunst, kultur og musik og var således medstifter af og formand for Det Kgl. Teaters venner, han støttede Musikforeningen og Dansk koncertforening, og han bidrog også til oprettelsen af Teatermuseet.

Hansen havde selv en samling af kunst af fortrinsvis danske kunstnere fra 1700- og 1800-tallet, som var ophængt i en særligt opført museumsbygning, og som var offentligt tilgængelig i 1917-1932, indtil den blev spredt på forskellige auktioner.

Hansen blev valgt som formand for Kunstforeningens bestyrelse på en fortsat generalforsamling i 1925, hvor en helt ny bestyrelse skulle vælges efter stor utilfredshed med den tidligere bestyrelses ledelse og virksomhedsplan. Han fortsatte på formandsposten frem til 1935.

Referencer

Henrik Fode, Jens Vestberg: Johan Hansen i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 6. november 2018 fra denstoredanske.dk

Johan Frederik Christian Hansen

1861-1943