Personer

Orla Lehmann

Lehmann var medlem af Kunstforeningens bestyrelse 1846. På en generalforsamling d. 9. maj 1846 fremlagde Lehmann et forslag om at indskrænke bortlodningen for i stedet at lade en del af kunstindkøbene blive i Kunstforeningens eje i en permanent samling. Lehmann havde i en artikel i dagbladet Fædrelandet givet udtryk for sit mishag over bortlodningsproceduren, der ifølge ham var til gavn for de enkelte medlemmer, men ikke for kunsten. Han hævdede, at foreningen burde virke for de dannende kunsters tarv ved at bidrage til anlæggelsen af et nationalgalleri for nordisk kunst. Lehmann trak sit forslag tilbage efter længere diskussion, og derefter trådte han ud af bestyrelsen.

Lehmann spillede en stor politisk rolle i Danmark. Han havde forsøgt at få Christian 8. til indføre en fri forfatning og var i 1842 blevet idømt tre måneders fængsel for majestætsfornærmelse efter at have holdt en tale for fri forfatning i 1841.D. 20. januar 1848 døde Christian 8., og med den daværende urolige situation i Europa som baggrund fik de nationalliberale forstærket presset mod enevælden for at få den frie forfatning. På et stort folkemøde i København d. 20. marts fik Lehmann, der da fungerede som nationalliberal leder, tilslutning til en række krav til den nye konge, Frederik 7.

Referencer

Steen Fridlund Plewing: Kunstforeningen i København og dens betydning for danske malere i første havldel af det 19. århundrede (København: 1976).

Arkivet, Thorvaldsens Museum

Peter Martin Orla Lehmann