Kunstforeningen

Dokumentindhold

"Bestyrelsen 1852-1859", side 0-28, år 1852.

Der optages nye medlemmer, afholdes udstillinger (i København og i provinserne) og voteres på værker til indkøb løbende.
Side 1-2: Den årlige bortlodning.
Side 2-3: Der vælges ny bestyrelse.
Side 4: De andre valgte kasserer modtager ikke valget, så J.R.B. Lefolii vælges til posten på generalforsamlingen d. 29. januar.
Side 5: De færdige kobberstik over et Jens Juel-maleri, som blev købt hos C.E. Sonne sidste år, skal efterses af L.C. Brinck-Seidelin og C. Jürgensen Thomsen inden omdeling blandt medlemmerne.

Det færdige stik, som uddeles som medlemsblad i 1852.
Edvard Sonne (efter forlæg af Jens Juel), Jens Juel og hans hustru ved staffeliet, ca. 1852. Statens Museum for Kunst

Side 9: Det foreslås på en generalforsamling d. 1. april at afsætte et beløb til prægning af den tidligere bestilte medalje over Oehlenschläger af medaljør Conradsen, samt at den skal præges i bronze og uddeles til alle medlemmer.
Side 11: Det vedtages at afsætte 1500 rigsdaler til bestyrelsens kunstindkøb
Side 11-12: Et forslag, om at F.C. Sibbern skal betales et honorar for at afholde en række forelæsninger, diskuteres og vedtages. Der diskuteres også, om Kunstforeningens udstillinger er interessante nok.
Side 12-13: Det vedtages, at virksomhedsåret skal ændres tilbage til at løbe 1. januar-31. december.
Side 13-15: Forslaget angående prægning af Oehlenschläger-medaljen i bronze samt uddelingen af den diskuteres og vedtages.
Side 16: Det vedtages også at præge 9 eksemplarer af medaljen i sølv til Danmarks og Sverige-Norges konger, til de fire nordiske universiteter og til Oehlenschlägers tre børn.
Side 23: F.C. Sibbern begynder sine forelæsninger i november.