Personer

Karl Madsen

Karl Madsen var direktør for Statens Museum for Kunst i perioden 1911-1925. Fra 1928 var han leder af Skagens Museum. Madsen var også involveret i Kunstforeningens virksomhed og bistod således med ordningen af flere af foreningens udstillinger, blandt andet den retrospektive udstilling om kunstneren Johan Thomas Lundbye i 1893. Han skrev også flere kunstnermonografier bestilt og udgivet af Kunstforeningen, blandt andet en monografi over Lundbye, som blev uddelt til samtlige medlemmer d. 11. november 1895 i anledning af 70 årsdagen for Kunstforeningens stiftelse. Derudover var det Madsen, der ordnede Kunstforeningens omfangsrige, retrospektive udstilling om kunstneren Wilhelm Marstrand, der afholdtes på Charlottenborg i 1898, ligesom han også skrev kataloget hertil. Madsens eget arbejde blev bortloddet i Kunstforeningen i 1882.

Karl Johan Wilhelm Madsen

Carl Johan Wilhelm Madsen