Personer

Leo Swane

Leo Swane blev i 1912 ansat som assistent ved Den Kongelige Kobberstiksamling under Statens Museum for Kunst, hvor han i 1919 blev museumsinspektør. I perioden 1931-1952 var han direktør samme sted. I 1952 blev han Ordrupgaards første direktør. Swane var medlem af bestyrelsen for Foreningen Fransk Kunst og af kommissionen vedrørende Statens Museum for Kunst.

Leo Swane var bror til maleren Sigurd Swane. Han havde derudover et nært venskab med maleren Harald Giersing, ligesom han også var tæt knyttet til Fynbomalerne.

I 1916 afholdte Kunstforeningen en udstilling om kunstneren N.A. Abildgaard, som Leo Swane ordnede. Udstillingen var allerede planlagt til 1914, men måtte udsættes, da Swane blev indkaldt som soldat under krigen.

Leo Swane tilbød Kunstforeningen at skrive en bog om kunstneren Dankvart Dreyer, som Kunstforeningen udgav og uddelte til medlemmerne i 1921. Swane var også redaktør for Kunstforeningens tidsskrift Kunstbladet, der blev udgivet i årene 1923-1925.

Referencer

Henning Dehn-Nielsen: Leo Swane i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 20. november 2018 fra denstoredanske.dk

1887-1968

Museumsdirektør, Kunsthistoriker