Kunstforeningens arkiv 1825-1925 / Udstillinger 1857

Bortlodningen 1863 af indkøbet for 1862

1863-1-8

Ved bortlodningen den 8. januar 1863 fulgte man for første gang en ny bortlodningsprocedure (vedtaget på en generalforsamling den 6. marts 1862), hvor der blev udtrukket et antal medlemsnumre tilsvarende antallet af indkøbte kunstværker, hvorefter de vindende numre i en vis rækkefølge selv fik lov til at vælge blandt værkerne. Det laveste nummer valgte først. Der blev udsendt en skrivelse til de vindende medlemmer med en fortegnelse over samtlige kunstværker, deres nummer i rækkefølgen samt en invitation til valgdagen.
D. 1. februar samledes de medlemmer, hvis numre var blevet udtrukket, og valgte blandt de indkøbte kunstværker.
På en generalforsamling d. 26. februar 1863 vedtog Kunstforeningen, at den nye bortlodningsprocedure indtil videre skulle være den gældende.

Se de værker, der blev bortloddet, i arkivet herunder listet efter kunstnernavne.