Kunstforeningens arkiv 1825-1925 / Udstillinger 1885

Bortlodningen 1838 af indkøbet for 1837

1838-1-4

Ved bortlodningen 1838 blev Wilhelm Marstrands "Scene udenfor et Fængsel i Italien" bortloddet til "Lieutenant Seidelin", Constantin Hansens "Danske Kunstnere i Rom" bortloddet til "Mechanicus Gamst", sammes "Vestatemplet i Rom" bortloddet til "Frue Lund" og Jørgen V. Sonnes "Campagne Jægerne" bortloddet til "Forstander Borch". Alle værker var bestilt af Kunstforeningen på nær "Vestatemplet i Rom", der blev tilbudt Kunstforeningen af kunstneren. Slutteligt blev også to Christen Købke-værker bortloddet - "Partie af Kalkbrænderiet (mindre maleri)" og "Partie af en Sjællandsk Kyst, Motivet fra Kalkbrænderiet". Værkerne var ikke bestillinger.
Constantin Hansen, Det såkaldte Vestatempel med dets omgivelser i Rom, 1837, Statens Museum for Kunst

Se de øvrige værker, der blev bortloddet, i arkivet herunder listet efter kunstnernavne.