Kunstforeningen

1860-08-21

Dokumentindhold

På en generalforsamling vedtages det at bemyndige bestyrelsen til at indsende en skrivelse til Ministeriet for Kirke- og Undervisningsvæsenet med et forslag til forandring i den måde, hvorpå der indkøbes kunstværker til Den Kgl. Malerisamling på Christiansborg Slot. Forslaget går ud på at overdrage administrationen af Den Kgl. Malerisamling, og hermed ansvaret for indkøb, til en bestyrelse bestående af malerisamlingens to inspektører, to medlemmer fra Det Kgl. Akademi for de skønne Kunster og to medlemmer fra Kunstforeningen for at sikre en betryggelse for fremtiden. I skrivelsen fremhæves det også, at Den Kgl. Malerisamlings virksomhed går på at karakterisere den danske kunst i dens bedste frembringelser og vise den nationale kunsts udvikling, hvorfor der må være en skarp adskillelse mellem denne virksomhed og det at opmuntre yngre, lovende kunstnere ved indkøb af deres kunstværker, hvilket er både Det Kgl. Akademi for de skønne Kunstner og Kunstforeningens formål og virke. Det fremhæves også, at mange af malerisamlingens indkøbte værker ikke er blevet tilgængeliggjort og fremvist for offentligheden, hvilket man i den foreslåede bestyrelse vil sørge for at gøre, hver gang et kunstværk indkøbes. Ministeriet afviser forslaget d. 28. august med, at et privat selskab som Kunstforeningen ikke skal indblandes i offentlige administrative forhold. Dog vil man gerne gøre brug af foreningens hjælp lejlighedsvist.

NB: Det originale brev er ikke i Kunstforeningens varetægt, og således er det bestyrelsens gengivelse af brevet i Kunstforeningen i Kjøbenhavn. Dens Historie og Virksomhed fra dens Stiftelse til 1863. (København: 1864), der er offentliggjort her.

Brev