Kunstforeningens arkiv 1825-1925

Arkivalierne

Bestyrelsesprotokoller
Bestyrelsens forhandlingsprotokoller er komplette fra 1825-1859 og fra 1890-1925. Alle protokoller er grundigt annoteret med sidehenvisninger, og protokollerne fra 1825, 1891-93, 1896-98 og 1907-1919 er transskriberede.

Bortlodningslister
Tre af Kunstforeningens bortlodningslister, der er udfærdiget af Kunstforeningen i 1890’erne, er transskriberede og fremkommer de år, hvor de enkelte bortlodninger har fundet sted (se fx 1851). Derfor kan den samme bortlodning dukke op på tre forskellige lister, og i enkelte tilfælde vil man opdage, at der ikke er kongruens mellem dem, hvilket skyldes fejl, der blev lavet, da Kunstforeningen lavede listerne i sin tid. Derfor anbefaler vi, at man dobbelttjekker med bestyrelsesprotokollen fra det pågældende år (side 156-157 i bestyrelsesprotokollen for 1851 fx). Værktitel og kunstnernavn er transskriberet, vinderne af værkerne er ikke.
Bortlodningsoversigterne i personbiografierne er hentet fra listerne og kan således også divergere. Læs mere om søgninger i bortlodningslisterne under Søgetips.

Breve
Kunstforeningens brevarkiv indeholder mere end 2200 breve fra perioden 1898-1925. Brevene er i hovedreglen kun annoteret, men transskriberes løbende. Brevene er suppleret af breve fra Jonas Collins papirer, der er opbevaret på Det Kongelige Bibliotek, fra 1830’erne-.

Love
Arkivet indeholder Kunstforeningens love fra år 1826, 1829, 1830, 1833, 1837, 1867, 1871, 1877, 1887, 1894, 1912, 1918 og 1925. Lovene er maskinskrevne og derfor ikke transskriberede.

Udstillingsprotokoller
Arkivet indeholder udstillingsprotokoller fra 1894-1925. Gennem udstillingsprotokollerne kan man finde de udstillinger, som protokollerne relaterer sig til. I nederste højre hjørne på udstillingssiderne finder man de øvrige materialer, der knytter sig til udstillingerne – fx breve.