Kunstforeningen

1836-02-04

Modtager

Dokumentindhold

En skrivelse fra en række af Kunstforeningens medlemmer, der opfordrer til, at der nedsættes en komité, som skal omforme foreningens love og bestemmelser, så de stemmer overens med foreningens tiltagende størrelse.

Transskription

(1)

I de 10 Aar, Konstforeningen har bestaaet er dens Kraft aarligen tiltaget saa meget, at den er blevet istand til at opfylde enkelte Dele af det foresatte Øiemed paa en langt mere fyldestgjørende Maade end førhen. At den ikke ubetydeliger har bidraget til at vække og udvide Sandsen for de [????] Konster som ogsaa været et virksomt Middel til hensigtsmæssigen at beskiæftige Konstnerne vil vel saavel Konstens [? Elskere] som dens [????] villig erkjende. Imidlertil er det ikke undgaaet den opmærksomme Iagttager at Selskabets Indretning i adskillige Henseender ikke staar i ganske rigtigt Forhold til dets Fremvæxt og nuværende Størrelse samt deraf følgende flersidige Paavirkning, da flere vedtagne Forandringer i de saakaldte Love tale herfor og vise noksom disses Utilstrækkelighed. Dette er grundet i Sagens Natur, thi dengang de nuværende Love bleve udarbeidede, da strækte den dristigste Forventning sig langtfra ikke til et Selskab af en Størrelse som nærværende.
Det heraf, [????] maaske endnu til[??] af andre Hensyn opstaaende Ønske, om at faae Selskabets Love og vedtagne Bestemmelser saaledes ordnede og forandrede,

(2)

at de kom til at svare til det nuværende Kræfter er alt oftere yttret og vi tillade os derfor den Frihed at foreslaae:
at der udnævnes en Committen, helst af 5 eller 7 Medlemmer, til at udarbeide et Udkast til en ny, med Selskabets nuværende [? Tarv] og sandsynlige Fremtids Virksomhed, passende Samling af Lovbestemmelser.
[????] skulde vi tillige ikke undlade at tilkjendegive, at vi antage det for hensigtsmæssigt, at anførte Comitee blev sammensat af Kunstnere og Ikkekunstnere.

Kjøbenhavn den 4 Febreuar 1836.

Fick, [????], [????], Clemens, Fabritius de Tengnagel, J.C. Kall, Em. Bærentzen, [????], J.L. Jensen, Koefoed, [????], C.W. Eckersberg, Jens And. Aagaard, H. Eddelien, [????]

Brev

Dansk