1825-11-18

Ophavsmand/nøgleperson

Cosmus Bræstrup, C.W. Eckersberg, J.C. Fick, G.F. Hetsch, N.L. Høyen, C. Jürgensen Thomsen, Wilhelm Klingberg, J.L. Lund, J.P. Møller, J.C. Spengler, J.M. Thiele

Formandens instruks underskrevet af medlemmer af den præliminære kunstforeningen.

Instrux
hvorefter Formanden for Konst-Foreningen har at rette sig.

§ 1.
Han samler de skrivtlige Forslag og foredrager dem for Forsamlingen.

§ 2.
Han holder en Journal, som af os er authoriseret, hvori indføres [? extractviis] de Forslag, der komme til Stemning eller Ballotering samt in extenso den over deslige Forslag tagne Beslutning. Desuden indføres i denne Journal alt øvrigt, hvad som tages i hver Sammenkomst til Øiemedets Opnaaelse og som han finder at egne sig værdigt at erindre.

§ 3.
Han forelægger Journalen hver Aften til Underskrivt af enhver Tilstædeværende.

§ 4
Han søger det bedste mueligt at reducere de opkomne Menings Forskjælligheder saaledes at der kan stemmes eller Balloteres paa samme.

§ 5.
Saavel Afstemning som Ballotering har han at styre og hvor Nummerne skulle findes at være lige, der ansees han at have dobbelt Stemme.

§ 6
I Begyndelsen af hver Sammenkomst har han at berette korteligen, hvad som blev forhandlet forrige Gang og derfra at gaae over til Dagens Anliggender.

§ 7
Han har at meddele Enhver al den Oplysning, Gjenstanden betræffende, som maatte forlanges og som det er ham mueligt at tilveiebringe.

§ 8.
Skulle det findes fornødent at holde Regnskab og Bøger over Foreningens Indtægter og Udgivter, da har Formanden ogsaa at føre disse.

§ 9.
Ligeledes har han at anskaffe denne Forenings Fornødenheder.

§ 10.
Ved Slutningen af hvert Møde, bør han underrette de Tilstædeværende om hvad der bør være Gjenstanden for det næste Møde.

§ 11.
De Fraværende underretter han saa snart mueligt, deels om det som der forhandledes i den forløbne Aftens Møde og deels om det der skal omhandles i næste Møde.

§ 12.
Ved det sidste Møde i hver tredje Maaned fremlægger han en kort Extract

af det som er forhandlet i den forløbne Tid og oplæser samme.

§ 13.
Overhovedet har han at udføre og iværksætte hvad der besluttes, samt i enhver Henseende at betjene sig af de hensigtsmæssigste Midler til paa bedste Maade at see det atraaede Øiemed opnaaet.

Den præliminaire Konst Forening d. 18 Novbr 1825.
Thiele J.P. Møller J.L. Lund
CWEckersberg Hetsch N.Høyen Fick